Sims er en serie av simulasjonsspill for PC og konsoll som utgis av Electronic Arts. Det har blitt et av de mest solgte spillene gjennom tidene, med ufattelige 200 millioner eksemplarer, hvilket betyr at EA og deres utviklingsselskap EA Maxis har tjent milliarder på disse spillene.
Sims-spillene er såkalte “sandkassespill”, der det ikke egentlig er så viktig å nå bestemte mål eller ta poeng (med unntak av enkelte konsollversjoner). Poenget er først og fremst å la seg underholde og fascinere av virtuelle eller simulerte mennesker, kalt Sims, som genereres av spilleren og responderer på det som skjer rundt dem.
Det første spillet i serien bygde på suksessen til det kjente spillet SimCity, som var en simulert by der spilleren fungerte som en slags byplanlegger. Konseptet var ganske enkelt, det bodde noen mennesker i utkanten av SimCity og en kunne følge med på hva de drev med. Spillet kom ut i 2000, og hadde innen 2002 blitt det mest solgte spillet i verdenshistorien. Senere kom det ut utallige ekspansjonspakker og “de luxe” utgaver for å melke denne suksessen ytterligere. Spillet som opprinnelig bare fantes i en PC-versjon ble også tilpasset konsollspill.
Sim 2 ble på mange måter et mer avansert spill, blant annet ved at grafikken var i 3D. Men det kom også nye elementer inn i selve spillingen, som at simsene nå hadde sine egne mål og personligheter, som i stor grad påvirket om de lyktes med oppgavene de fikk. I tillegg kunne hver sim nå gå i gjennom alle livets faser (i spillet, seks distinkte faser).
Det var imidlertid Sim 3 som ble den største suksessen av alle. På en uke ble det solgt nesten 1,5 millioner eksemplarer av spillet, og mange som vanligvis ikke spilte PC- eller videospill ble engasjerte i de virtuelle menneskenes liv. Mye av suksessen til Sims-serien kan nok forklares ved at den tiltrekker seg alt fra barn til godt voksne, kvinner og menn, spillere og ikke-spillere, og dermed har et mye større nedslagsfelt enn de aller fleste spill.